fredag 5 september 2008

Christina Renlund på Åland















Föreläsningen igår med Christina Renlund som är psykoterapeut på BUP:s enhet för barn med funktionshinder i Stockholm, var precis så bra som jag hade förväntat mig. Christina visade sig dessutom ha anknytning till Åland genom sin man som är från Mariehamn, och dom har sommarstuga på Kumlinge.

Jag är verkligen tacksam över att ha fått lyssna till hennes erfarenheter, och att det finns sådana som hon som jobbar med så viktiga saker. Att försöka stärka barns självkänsla är viktigt för alla barn, men jag tror att det är ännu viktigare för barn med funktionshinder och deras familjer att jobba med det.

Jag kan verkligen rekommendera hennes senaste bok: "Doktorn kunde inte riktigt laga mig" som handlar just om att stärka barnens självkänsla. Vid flera tillfällen när hon berättade om barnen hon träffat och deras funderingar om att vara annorlunda så blev jag så rörd att tårarna började trilla. Det träffar rakt i hjärtat att höra barn uttrycka sina känslor om hur det är att ha ett funktionshinder.

Det är ju ändå något som man som förälder inte kan sätta sig in i, just det att vara den som har funktionshindret. Vi kan älska våra barn, men enbart kärlek räcker inte, man kan också behöva få olika redskap av professionella för att hjälpa sitt barn. Ett sätt är att träffa andra i samma situation som kan dela med sig av sånt som fungerat/inte fungerat för deras barn och deras familj.

För våra barn är vårt ansvar och ingen annans, det är inte samhällets eller någon annans "fel" att just våra barn är funktionshindrade. Visst ska vi få den hjälp vi behöver för att våra barns vardag ska bli bra som möjligt, men ansvaret för barnets bästa ligger fortfarande hos oss föräldrar.

Efter föreläsningen fick jag möjligheten att berätta lite om Tittut på Åland, och jag hoppas att någon av föräldrarna som var med på föreläsningen kände att det kunde vara något för dom och deras barn.

Jag pratade också med arrangörerna, Marie Johansson (Ålands handikappråd) och Synnöve Jordas (socialinspektör), om vårt projekt med Tittut. Dom föreslog att det kanske det går att göra något slags samarbete med Christina Renlund i framtiden, det vore verkligen fantastiskt att få jobba ihop med henne för våra barns bästa!

Inga kommentarer: