lördag 18 juli 2009

Hallongelato




















Nu har jag provat att laga hallongelato utgående från glassbasen till chokladgelaton och även det blev lyckat, här kommer receptet:

Gelato di Lampone - Italiensk hallonglass

5 dl standardmjölk (minst 3,5% fett)
2 ½ msk Maizena
ca 1 dl socker
400 g hallon

Koka hallonen med lite socker till en sås (särskilt viktigt att koka dom om hallonen är frysta). Koka sen ihop ungefär hälften av mjölken, Maizena, socker till en tjock kräm. Späd ut med resten av mjölken och hallonsåsen och sjud allt till en jämn kräm. Smaka av så att det smakar gott, för så som krämen smakar, så blir också gelatosmaken.

Låt svalna av i t.ex. vattenbad (vispa om några gånger under nedkylningen så att det inte bildas skinn) och kyl därefter i kylskåp, gärna några timmar. Kom ihåg att sätta in kylskålen till glassmaskinen dagen före!

När krämen är tillräckligt kall, kör i glassmaskinen tills önskad konsistens, det tar ungefär 15-20 minuter. Sätt över glassen i en burk med lock och frys ned ett par timmar och avnjut sen en härlig gelato!

4 kommentarer:

Hannsu sa...

hmm du frestar mig.....
kram

Mia sa...

Hannsu: Det är bara att laga, nästan nyttigt! Om man inte har glassmaskin kan man sätta det i kylen i en plåtbunke och vispa med 30 minuters mellanrum ca 3 gånger så borde det bli som glass. Kram!

Elisabeth sa...

de är snarlika de där recepten
antar att du fått dem från samma ställe?
Två funkar ju bra i alla fall, får man väl anta att resten funkar också.
Bra isf, slipper man testa en massa och eventuellt bli besviken =)

Mia sa...

Jag hittade ett chokladgelatorecept (http://www.receptcentralen.se/fest/italiensk-chokladglass/)som jag modifierade. Det funkade bra så jag har jobbat vidare på det. Just nu har jag banangelato på kylning, där drog jag ner sockret till ½ dl. Gjort en vaniljvariant men den smakade konstigt, för mycket socker och för lite vanilj kanske. Ska göra om det när det finns plats i frysen ;-).