fredag 17 juli 2009

Gelato!




















Gelato är glass på italienska, och inte vilken glass som helst utan den allra godaste! Inte så fet och inte särskilt söt, utan helt perfekt. Jag gillar ju att baka, men nu på sommaren känns det inte särskilt lockande att stå i ugnsvärmen.

Så jag har i stället investerat i en glassmaskin och börjat laga gelato! Man behöver lite framförhållning eftersom kylskålen ska frysas dagen före och glasskrämen ska kylas ned i kylskåp.

Efter att ha läst olika gelatorecept på internet och gjort några provlagningar har jag fått till det, och här är mitt första egna gelatorecept:

Gelato al Cioccolato - Italiensk chokladglass

5 dl standardmjölk (minst 3,5% fett)

2 ½ msk Maizena
ca 1 dl socker

3-4 msk kakao

Koka ihop ungefär hälften av mjölken, Maizena, socker och kakao till en tjock kräm. Späd ut med resten av mjölken och sjud allt till en jämn kräm. Smaka av så att det smakar gott, för så som krämen smakar, så blir också gelatosmaken.

Låt svalna av i t.ex. vattenbad (vispa om några gånger under nedkylningen så att det inte bildas skinn) och kyl därefter i kylskåp, gärna några timmar. Kom ihåg att sätta in kylskålen till glassmaskinen dagen före!

När krämen är tillräckligt kall, kör i glassmaskinen tills önskad konsistens, det tar ungefär 15-20 minuter. Sätt över glassen i en burk med lock och frys ned ett par timmar och avnjut sen en härlig gelato!

2 kommentarer:

tina sa...

Wow vad gott! Egengjord gelato, fantastiskt! Hoppas att ni har en finfin sommar hela familjen! :)

Mia sa...

Tina: Ja, det är smaskens. Vi har faktiskt fått en äkta italienare hit till Åland som säljer gelato vid en strand. Idag när jag köpte glass av honom sa han att dom ska öppna ett ställe precis där vi bor! Toppen för mig, kanske min glassmaskin får samla damm då hans glass är godare än hemlagad hos oss. Vi njuter av sommarvärmen, hoppas ni har det lika bra!