tisdag 25 november 2008

Martina Schaub

Jag missade dokumentären om Martina i söndags när jag satt fast i snökaoset i Helsingfors. Men igår på Tittut när jag beklagade mig att jag missade den, fick jag tipset om SVT Play där man kan se program i efterhand, så jag gick in och letade och där fanns som tur var dokumentären.

Martina Schaub är 40 år och har Downs syndrom, och dokumentärfilmaren Tom Alandh har följt Martina i 35 år, från det att hon var 5 år till hennes 40-årsdag.

Så klicka in och se "Martina och jag" och bli berörd.

Som Martina sa: "-Varför heter det inte Up. Det kunde lika bra heta Up syndrom".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag såg den! Den var SÅ bra! Hon är ju en helt underbar människa med up syndrom!

Mia sa...

Isabella: Visst var den bra, fast lite sorgligt var det att hon var så ensam. Hoppas att hon hittar något att känna sig trygg med innan hennes mamma dör. Man fick iaf upp ögonen för hur annorlunda det är med livslångt föräldraskap, där barnet aldrig blir riktigt självständigt utan dagligen behöver hjälp.