onsdag 8 oktober 2008

Onödigt

Min fina nya bil blev idag påkörd, men som tur var stod vi still och blev i påbackade låg hastighet så ingen blev skadad. Men det känns såå himla onödigt, att behöva ringa bilreparatör och försöka boka tid för reparation, och sen bli av med bilen en längre tid eftersom bucklan är jättestor.

Men huvudorsaken till inlägget är inte själva krocken utan att tipsa om att sätta in vissa viktiga telefonnummer i mobilen. För jag stod först helt handfallen när jag blev påkörd. Vart ska jag ringa? Inte 112 i alla fall, men till polisen väl? Eller försäkringsbolaget? I min förvirring kom jag inte på ett enda nummer så jag ringde min man, som inte svarade...

Under tiden la hon som körde på mig bara i växeln och körde därifrån, men som tur var parkerade hon nära. Jag körde in min bil i en parkeringslucka, och var tvungen att lämna sonen ensam i bilen i medans jag gick och försökte få tag på henne som kört på mig.

Hon hade nog märkt att hon krockat med något men som hon sa: "-Jag såg inget men hörde nog smällen, men jag hoppades att jag inte körde i nåt....". Jamenhallå...det var ju också ett sätt att se på saken.

Hon visade sig vara helt resonlig och förstod att det nog sannolikt var hennes fel, och hon gick snällt till försäkringsbolaget som ligger 50 meter därifrån och hämtade en skadereglerare som kom och gjorde en uppskattning om skadornas omfattning.

Hon gick med på att olyckan helt var hennes ansvar och bad om ursäkt, sen lämnade vi våra personuppgifter till försäkringsbolaget och så var det klart med det. Skönt, det kunde lika bra ha varit nån som blånekade och så skulle det blivit polisamälan och hela rubbet.

Så lägg nu bums in telefonnummer till din lokala polis och ditt försäkringsbolag i din mobil så underlättar det om du krockar eller är med om en olycka.

Inga kommentarer: