lördag 3 maj 2008

Surdegen då?

Hur gick det med surdegen då? Nja, version 1 (när jag följde receptet) blev inget vidare...sur och klibbig. Men version 2 blev jättegod! Jag har lite svårt att följa recept nämligen, alltså inte så att jag inte förstår vad det står, men jag är en receptanarkist som gärna ändrar lite här och var i recept.

Det blir oftast gott, nackdelen är att det nästan aldrig går att återskapa eftersom jag inte kommer ihåg vad jag ändrade...

Version 1:














Version 2:














Recept för version 2:

Följ Martins recept till steg 1 dag 1, ta bort hälften av den nya surdegen (ca 1½ dl) efter att den jäst i 8 timmar. Blanda i 3 dl vatten, 1½ tsk salt, en slurk vit brödsirap, en slurk olivolja och så mycket vetemjöl (ca 6-8 deciliter) tills det blir en fast "vanlig" bröddeg. Jäs några timmar, dela i 2 delar och knåda till långa ciabattor, ryms på en plåt. Jäs 1 timme. Grädda i 250 grader 10 minuter, släng in ½ dl vatten på ungsbotten. Sänk värmen till 225 grader och grädda i 15 minuter till.

Jag vet att det är helt fruktansvärt att skriva recept så här, men det var så jag gjorde...förlåt.

Inga kommentarer: