lördag 26 april 2008

Surdeg

I love bread! Jag älskar att baka, och skulle gärna göra det varje dag men då skulle jag och resten familjen sannolikt gå med i 100-kilosklubben inom kort. Sen är frysen för liten också så det blir automatiskt bakstopp, så jag får bara baka max en gång i veckan.

Jag försöker hålla mig till bröd, men det blir ändå oftast muffins som jag bakar, eftersom jag bakar "för nyttigt" bröd enlig resten av familjen som är fullkornshatare. Men nu har jag i alla fall tänkt försöka mig på att baka matbröd på surdeg, få se om dom gillar det?

Det gäller ju att ha lite framförhållning när man ger sig på surdegsbröd, men nog ska väl också jag klara av det. Martin har en härlig brödblogg om surdeg "Pain de Martin" som jag hittat, där verkar det finnas mesta man behöver veta om surdeg.















Min första surdeg, dag 1 av 5.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Nu har jag läst allt! Vilken fin blogg du har. Och här har du en till som älskar brödbak :). Kommer med all säkerhet att titta in här igen för att se hur ni har det!

Kramar, Sofia med Edwin

Mia sa...

Hej Sofia! Vad kul att du hittade hit. Tyvärr tror jag att jag inte kan slutföra surdegen för sonen har blivit sämre igen.

Mailar dig!
kram