onsdag 23 april 2008

Inte bara allvar

Tanken är att inte bara skriva om allvarliga saker, utan också helt världsliga saker som mat, musik och annat som fångar mitt intresse. Jag är nästan sjukligt besatt av kokböcker, älskar att sitta och bläddra och försöka förnimma smaken av maten på bilderna. Oftast slutar det tyvärr med att jag ändå lagar samma gamla mat...konstigt.

Jag är också väldigt förtjust i muffins, problemet är bara att jag inte gillar söta saker. Så det brukar bli muffins som är ganska nyttiga och inte så söta, passar mig perfekt men dissas av de tre gottegrisarna (lillplutten äter ju inte ännu) i familjen. Stående kommentar brukar vara "-Det kunde ha varit mera socker i...." eller "-Det är väl inte fullkorn?".

Här kommer i alla fall ett av mina absoluta favoritmuffinsrecept:















Citron- och vallmofrömuffins (12 st)

100 g smält smör (el 1 dl flytande smör&rapsolja)
1 1/4 dl råsocker (el vanligt socker)
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 ½ dl mjölk
1 citron - rivna skalet och saften
1 påse vallmofrön
4 ½ dl vete- eller dinkelmjöl
3 tsk bakpulver

Blanda allt i en bunke, klicka i muffinsformar (12 st gärna på muffinsplåt). Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.

Inga kommentarer: