fredag 22 augusti 2008

Kors i taket!

Fick idag ett brev från FPA (finska försäkringskassan), inte att förväxla med FRA, fast det ibland känns som om det var samma sak.

Min första tanke innan jag öppnade det var att nu är det nåt tjafs med vårdbidragsansökan som vi skickade in för 2 veckor sen. Såg framför mig barska ord och krav om komplettering, nya läkarintyg och gud vet vad. Döm om min förvåning när jag öppnar brevet och läser att vi blivit beviljade samma vårdbidrag som förut, och dessutom har dom bestämt att det ska fortsätta betalas ut till augusti 2010!

Jag hade inte väntat mig nåt svar ens på flera månader så det var verkligen en positiv överraskning. Såna kryllar det inte av hemma hos oss direkt, inte när det gäller sjukhus och myndigheter i alla fall.

Känner mig lättad över att inte behöva skriva nån ny ansökan på några år (!), för det är förvånansvärt känslomässigt tungt att skriva vårdbidragsansökan och i detalj beskriva allt som ens barn inte kan och rada upp alla eländiga diagnoser.

Så tänk att FPA (försäkringskassan) kan få en att känna glädje också, inte bara frustration!

3 kommentarer:

Prinsmamman sa...

Härligt!!
Vi fick beviljat tills Elliot fyller 6 år (2014!!!!). Jag svävade på moln i flera dagar! Det förra beslutet gällde 4 månader(!)tills han blev 13 mån.

Mia sa...

Prinsmamman: Vad skönt för er att ni fått det så länge!

Vi hade ett beslut som gällde för ett år fram till 31.7 men dom stoppade plötsligt utbetalningarna i januari utan förklaring och jag fick ringa och fråga gång på gång varför vi inte fått bidraget.

Först i slutet på februari när jag ringde för fjärde gången sa dom bara "vi har reviderat er ansökan, nytt beslut är taget idag och ni får beskedet per post". Ingen förklaring varför dom helt plötsligt skulle revidera en redan beviljad vårdbidragsansökan.

Därav ännu en orsak till min förvåning idag. Väntar nästan på att dom ska ringa och säga att dom gjort ett misstag...

Anonym sa...

Vad skönt!! Jag höll på och bli skvatt galen i flera månader och lämnade otaliga läkarintyg (av en vikarie)då vi ansökte om kostnadsersättning för treans profylac.
Dom skulle absolut inte bevilja det före det fanns klara bevis (???) på hur han reagerade då han fick i sig mjölk.. (trots reaktion redan vid amning,pos blodprov , pos pricktest) suck..

Sedan fick han ju astma med och "ledande doktor på barn(du vet)" skrev ett långt och ingående intyg så då dög det..*suck*. Men till slut fick vi både kostnadsersättningen och vårdbidrag. Aktuelle doktor sa att fpa har skillnad på vem av doktorerna det är som skriver ut intygen..
Vi fick tom det förhöjda vårdbidraget. Men ni måste väl iaf vara berättigade till det högsta?
Grattis iaf! /treans mamma